Verkoopkater na Koningsdag? Ga voor de herkansing met deze tips!

Natuurlijk probeer je vol enthousiasme je spullen te verkopen op Koningsdag, maar het is goed mogelijk dat er wat overblijft. Gewoon omdat niet de juiste persoon op het juiste moment langs is gekomen. Dat betekent niet dat je deze items dan maar weer ergens in de kast moet zetten, weg moet geven of zelfs weg moet gooien. Met maandelijks meer dan 8 miljoen (!) unieke bezoekers, is Marktplaats namelijk de ideale plek voor een tweede poging. Vele gebruikers gingen je voor en zij hebben onder andere de volgende tips voor je:

1) Goede titel

Marije uit Zutphen is al elf jaar actief op Marktplaats en verkoopt veel kleding, tegenwoordig meestal turnpakjes. Ze weet al lang dat ze daarbij een duidelijke, beschrijvende titel moet gebruiken, waar de belangrijkste termen in voorkomen. Soms zal dat het merk zijn, soms het materiaal; een andere keer staat de kleur erbij. Afhankelijk van wat het meest noemenswaardig is.

2) Duidelijke foto’s

Dit wordt door heel veel gebruikers genoemd als een heel belangrijk punt. Filipine uit Huizen, bijvoorbeeld, merkte al snel de meerwaarde van mooie foto’s, toen ze haar auto te koop had gezet op Marktplaats. “Je ziet dat het effect heeft. Goede foto’s zijn echt heel belangrijk”, vertelt ze. Hans Everse, verkoper van menig Citroën op Marktplaats, is het hier roerend mee eens en geeft ook als tip om uit verschillende en goede hoeken te fotograferen.

3) Schoonmaken en goed presenteren

Zowel Filipine als Hans noemen bovenstaande tip in één adem met de presentatie. Als het item stoffig of vuil is op de foto, of onaantrekkelijk neergezet of -gehangen wordt, dan zullen er weinig mensen warm voor lopen. Dus poets je auto, stof je beeldje af, maak je dvd-hoesje even schoon en zet alles mooi neer voordat je het op de gevoelige plaat vastlegt. Hang kleding bijvoorbeeld ook netjes aan een hangertje, of maak een ‘aan-foto’ (met jezelf of een paspop), voor een goede indruk van de pasvorm.

4) Groot prijsverschil vs kleine prijsjes

Nienke en Lucas van Steenbergen zijn er bij het verkopen van kleding via Marktplaats achtergekomen, dat het een koper niet per se om een klein prijsje gaat, maar veel meer om een groot prijsverschil. Met andere woorden: je kunt een truitje met een nieuwprijs van 30 euro voor 20 euro aanbieden, maar veel kopers zullen dan eerder kijken of ze het niet gewoon ergens nieuw kunnen krijgen. Als je daarentegen een dure jas van 250 euro voor 60 euro aanbiedt, heb je vaak meer kans van slagen.

5) Weinig gedragen

Kleding wordt veel aangeboden op Koningsdag. Mocht je met een hoop broeken, jassen en jurkjes blijven zitten en je wilt het te koop zetten op Marktplaats, hou dan in gedachten wat Nienke en Lucas nog meer hebben ondervonden: namelijk dat kledingstukken die slechts een paar keer zijn gedragen het een stuk beter doen dan jassen of jurken die je al jaren in gebruik hebt. (Tenzij het om vintage gaat.) Het klinkt best logisch, maar juist bij kleding hechten kopers hier veel waarde aan. Bij een kastje, fotolijstje of beeldje is dit wat minder een issue. Dus, bied al je kleding gerust aan op Marktplaats, maar houd er even rekening mee bij je prijsstelling.

6) Nog niet verkocht? Pas tekst of titel aan!

Roos uit Zwolle, een ‘Marktplaatser’ met veel ervaring verkoopt aan de lopende band kledingstukken, die ze meestal snel kwijtraakt. Maar soms – je weet niet altijd waarom – duurt het wat langer. In dat geval past ze de prijs en tegelijk de titel vaak een beetje aan, om de kopers extra te prikkelen. ‘Nu in prijs verlaagd!’ zet ze er dan bijvoorbeeld bij. Ook als je er nauwelijks (of misschien zelfs niets) vanaf doet, kan zo’n tekst helpen. Een andere mogelijkheid is: ‘Moet snel weg!’. Het zijn misschien bekende marketingtrucjes, maar ze werken wel.

7) Andere zoekwoorden en spelling

Als je iets wilt verkopen, is het ook verstandig om je in te denken hoe een potentiële koper op Marktplaats gaat zoeken. Vaak zijn er verschillende veelgebruikte woorden voor een item die je allemaal in je titel of advertentietekst zou kunnen verwerken. Zo kun je  een platenspeler een pick-up noemen, of een spelcomputer een game console. Of denk aan ingewikkelde merknamen die vaak verkeerd gespeld worden, zoals Dolce & Gabbana of Huawei. Zet dan gewoon expres de verkeerde spelling in je tekst, zodat je alle zoekende mensen bereikt. Marije uit Zutphen gebruikte deze tactiek door bijvoorbeeld niet alleen ‘spijkerbroek’ te schrijven, maar ook ‘spijker broek’.

8) Inleven in koper: ‘wat zou ik handig vinden?’

Dit inleven in de koper is ook een tip die Roos van harte aanbeveelt. Bedenk je bij het opstellen van de advertentie wat voor informatie jij zelf handig zou vinden. Leg uit hoe een kledingstuk valt – meet hem desnoods exact op – en vertel wat er bijzonder is aan jouw aangeboden item. Jij hebt het product zelf in je bezit gehad en gebruikt, dus jij bent de beste persoon om erover te vertellen.

Veel succes met je tweede verkoopkans op Marktplaats!