Tips: verkopen in 2017: groots, humoristisch en met passie

De tijd van een simpel zakelijk advertentietje zetten in een krant is definitief voorbij. De manier om je huis, je auto, je spetterende speakerset of het beeldige prinsessenbedje van je dochter te verkopen is om te groot te denken, persoonlijk te zijn en te delen. Daarbij wil je authentiek overkomen en liefde voor je product uitstralen, maar tegelijkertijd – als het even kan- serieus indruk maken op je (potentiële) kopers. Ze moeten over niets anders meer praten dan jouw unieke en geweldige deal.

Om je te helpen op te vallen tussen de honderden of duizenden andere (online) aanbieders, hieronder een stel toptips.

1) Humor verkoopt

Ja, ‘seks verkoopt’, maar nog belangrijker om jouw unieke item succesvol aan de man te brengen is humor. Natuurlijk moet je allereerst gewoon een goed aanbod hebben, maar dat is niet altijd genoeg om gezien te worden. Keer op keer is gebleken dat unieke en vooral humoristische advertentieteksten op Marktplaats het best bekeken worden en zelfs viral kunnen gaan. Denk dan aan een tekst geschreven vanuit het product zelf, bijvoorbeeld een auto die een nieuw baasje zoekt. Misschien iets over een vriendin die het item niets vond (vanwege de razendsnelle acceleratie van de auto of de waanzinnige bassen van de stereoset) of een hond die maar bleef blaffen naar de fidget spinners of RC helikopter. En schoonmoeders doen het ook altijd goed.

2) Frisse tegenzin

Het is natuurlijk mooi als je een goede aanbieding hebt, maar alles eromheen moet ook kloppen. Een potentiële koper moet eigenlijk niet de indruk krijgen dat je ergens vanaf wilt omdat het niet bevalt (maar meer vanwege ruimte- of geldgebrek, of gewoon omdat je het niet meer gebruikt).
Verkoop het product zoals je jezelf zou verkopen in een sollicitatiegesprek: vertel hoe goed je televisie of scooter altijd heeft gefunctioneerd, hoe keurig je het item hebt verzorgd of up-to-date hebt gehouden, en dat je altijd veel positieve reacties hebt gekregen (misschien met een leuke anekdote). Zeg daarbij iets als ‘Met pijn in mijn hart…’ (al je het meent, tenminste). Uiteraard moet de lezer niet in een dip schieten, dus probeer wel enthousiast te eindigen. Zie daarvoor ook punt 1).

3) Maak het episch!

Een advertentie aanmaken op Marktplaats is een fluitje van een cent – titel en tekst bedenken, foto erbij en klaar – maar als je er iets meer tijd in steekt, kun je pas echt goed opvallen. Maak wat sfeervolle foto’s of filmpjes van je item – een beetje gek mag best – en gooi het dan bijvoorbeeld in een appje dat er automatisch een montage of diavoorstelling van maakt. Zet dit filmpje op YouTube of Vimeo en neem de link op in je advertentie. En vice versa: zorg dat mensen je filmpje te zien krijgen en verwijs ze naar je Marktplaats-advertentie.

Je kunt ook een (flinke) stap verdergaan en je innerlijke Spielberg of Michael Bay loslaten met een spetterend, episch filmpje dat je publiek doet watertanden en de telefoon roodgloeiend zal laten staan. Zoals de meneer hierboven, die zijn Suzuki Vitara – zijn ‘kleine beest’ – de sprankelende hoofdrol geeft in een ware Hollywood-blockbuster. Dit lukt misschien niet met elk item even goed, maar aan de andere kant: extra respect voor jou als je ook zoiets voor elkaar krijgt met je snelkookpan of postzegelverzameling (zie ook weer punt 1) ). Verras ons gewoon: de ‘sky is the limit!’

4) Geweldige prijs

Hoe komen we daar nog overheen? Niet dus. Dat wil zeggen, wat vorm betreft. Want de basis moet nog steeds kloppen. Je hoort verkopers (in films) wel eens zeggen ‘Deze … verkopen zichzelf wel.’ (‘These babies sell themselves’). Een gladde verkoopopmerking misschien, maar de essentie is wel belangrijk: het product of de deal zelf moet gewoon goed zijn, anders prikken mensen er snel doorheen. Wil je meteen al, zonder fratsen, opvallen en kun je er zelf goed mee leven, zorg dan voor een fantastische prijs-kwaliteit verhouding. Wel verstandig om dan veel uitleg en garantie te bieden – extra foto’s, mogelijkheid tot uitproberen, reden voor verkoop – om argwaan te voorkomen. Als je mensen oprecht een ‘offer they can’t refuse’ doet, weigeren ze ook meestal niet.

5) ‘Het moet vandaag/snel weg!’

Mensen houden er niet van om opgejaagd te worden, zou je denken, maar soms werkt het om te zeggen dat iets snel weg moet, vóór een bepaalde datum bijvoorbeeld (vanwege vakantie of een verhuizing). Dan zijn potentiële kopers eerder geneigd (meteen) serieus na te gaan denken, in plaats van de advertentie te bewaren om er later nog eens rustig naar te kijken. Want: ‘Het is nu of nooit!’

6) Deel!

Een ‘no-brainer’ misschien, maar share er vooral lekker op los! Tweet, Facebook en vertel overal en aan iedereen – op het juiste moment – wat voor geweldig item je in de aanbieding hebt. En wie weet, misschien wordt je advertentie wel een sensatie en ga je viral. Dan is je object in ieder geval zo verkocht… en wie wat wat nog meer? Straks wil iedereen je inhuren vanwege je ‘mad verkoopskills’… Boks!