Als je een baby krijgt, moet je ruimte creëren voor de komst van de nieuwe bewoner, bijvoorbeeld door spullen naar de zolder te verplaatsen of in de verkoop te gooien. Een paar jaar later sta je voor hetzelfde probleem. Het babybedje moet een kinderbedje worden, de Tummy Tub staat al even stof te vergaren, en de box kan zo stilaan ook wel het huis uit. De vraag is nu niet zozeer óf je oude spullen moet verkopen, maar eerder hoe snel je ervan afkomt. Misschien kunnen onderstaande tips helpen om je weer wat ruimte te geven.
Natuurlijk heb je de babyspullen met zorg uitgezocht en voelt het misschien vreemd om het weg te moeten doen, maar de realiteit is voor veel mensen dat de meubels (of meubeldelen), kinderwagens, badjes, autostoeltjes, kleertjes etc. gewoon ontzettend in de weg liggen. Zo kom je ervan af:
1. Beslis wat je echt (niet) wilt verkopen
Daar ga je al. Tuurlijk, gewoon schoon schip maken en alles het huis uit, ruimt het beste op, maar we weten allemaal dat er spullen zijn die we echt niet kwijt willen. Ik weet nog dat ik een kledingkast ging ophalen bij iemand die (ook) zijn hele kinderkamer te koop had gezet. Terloops vroeg ik of ze al kopers hadden voor het bedje. De man rolde met zijn ogen: ‘Nee, mijn vrouw wil hem toch nog even houden. Geen idee waarom.’ Het kán natuurlijk. Misschien wil je spullen bewaren voor een vriendin of familielid of wil je het zelf houden vanwege de emotionele waarde. Een eerste paar schoenen is dan alleen wel wat praktischer dan een bedje natuurlijk.
2. Maak het zo goed mogelijk schoon
Ja, de mensen weten dat ze tweedehands kopen en dat babyspullen er daarom niet vlekkeloos uit zullen zien, maar iedereen wil zijn kindje natuurlijk een zo verzorgd mogelijk product kunnen geven. Zorg er daarom voor dat je kastjes, badjes, bedjes en stoeltjes afstoft, schoonmaakt en zelfs, als het nodig is, een klein likje verf geeft. Zorg ervoor dat het er zoveel mogelijk als nieuw uitziet.
3. Moet het echt weg? Vraag er niet te veel voor…
Als er echt iets grondig in de weg staat, probeer het dan ook zo snel mogelijk het huis uit te krijgen. Het hangt natuurlijk wel een beetje van de originele prijs af, maar probeer niet het onderste uit de kan te halen. Zet redelijk laag in en wees bereid snel te zakken als er niet snel een reactie komt. Kinderen en Baby’s is de drukst bezochte groep van Marktplaats, dus als je niets hoort, is de kans groot dat ze al wat bij een concurrent hebben gevonden. Ik probeerde onlangs een Tummy Tub (met standaard) voor 15 euro te verkopen, maar er reageerde geen kip op. Ik ga het straks dus maar voor 5 euro proberen, en als dat niet helpt: 50 cent.
4. Geef zoveel mogelijk (relevante) informatie
Normaal geldt dit ook al, maar helemaal bij spullen voor kinderen (of auto’s, computers en elektronica): wees zo duidelijk mogelijk over de staat, leeftijd, en het gebruik van het product en laat veel zien op de foto’s bij je advertentie. Welk model autostoeltje is het? Welke beschadigingen zitten op de commode? Gaan de ovendeurtjes van het speelkeukentje nog goed open en dicht? Wanneer is het (nieuw) gekocht? Wat was toen de prijs?
5. Reden van verkoop en persoonlijke touch
Noem ook de reden voor de verkoop. Zijn de kinderen er gewoon uitgegroeid? Zijn ze erop uitgekeken? Daarnaast kan een persoonlijke anekdote ook veel doen: enthousiast vertellen hoe graag je kinderen ermee gespeeld hebben, hoe de reacties van anderen waren, of hoe leuk het in het huis stond, kunnen meteen vertrouwen scheppen.
6. Promoten via je netwerk/Facebook
Als je dan eindelijk je advertentie op Marktplaats hebt gezet, zal het snel gaan: je advertentie bereikt dan ineens een miljoenenpubliek. Maar daarnaast kan het natuurlijk geen kwaad om je eigen netwerk op de hoogte te stellen. Link bijvoorbeeld via Facebook naar je advertentie of wijdt er een Tweet aan. Dan kan het echt niet meer mis gaan.