Onze categorieeën

Hoe maak je een geweldige huizenadvertentie?

Huizen en kamers

Je huis professioneel te koop aanbieden kun je echt zelf doen. Met de nodige zorg en deze tips.



Heb je geen verkoopmakelaar om je te helpen met je advertentie als je je huis te koop wilt zetten? Geen probleem, zelf kom je ook een heel eind. Eigenlijk is de belangrijkste tip om te denken als een huizenkoper. Kortom, wat zou jij graag zien en welke informatie zou jij graag hebben als je op zoek bent naar een nieuw huis? Als je dat als uitgangspunt neemt, zie je al gauw wat er in je advertentie zou moeten staan en wat je beter weg kunt laten.

Kijk daarnaast ook goed om je heen: welke huizenadvertenties worden goed bekeken en welke huizen zijn razendsnel weg? Goede kans dat deze advertenties kloppen van A tot Z en tot in de puntjes verzorgd zijn. Omdat wij ook snappen dat je er niet altijd zelf enorm veel energie in wilt steken, maken we je het alvast een stuk makkelijker met deze gouden tips.

1) Plaats veel (goede) foto’s

Een goede titel en een heldere advertentietekst zijn natuurlijk belangrijk, maar mensen zijn ook heel visueel ingesteld en zullen vaak al op de foto’s beginnen te klikken nog voor ze halverwege de advertentietekst zijn gekomen. Zorg er dus allereerst voor dat je goede, scherpe, overzichtelijke foto’s maakt, met voldoende (dag)licht, maar zonder tegenlicht. Kijk hier voor meer tips bij het maken van mooie foto’s.

Maak ook simpelweg veel foto’s. Misschien denk je dat je wat aan de verbeelding moet overlaten, of dat mensen de rest wel zullen zien als ze komen bezichtigen. Vergeet het maar. Als je weinig foto’s plaatst, zullen de mensen niet eens langskomen. Nee, je hoeft echt niet ieder klein hoekje te laten zien; een beschrijving van de plek waar je wasmachine staat, of knieschotten waarachter je veel rommel kwijt kan, is voldoende: dat hoef je niet allemaal te zien.

Maar alle kamers, de tuin, de keuken: dat wil je allemaal zo duidelijk mogelijk in beeld brengen. Zodat mensen goed weten hoe het huis in elkaar zit en kunnen visualiseren hoe ze er zelf zullen wonen en waar ze hun eigen spullen kwijt zouden kunnen. En dat red je niet met slechts tien foto’s, tenzij het om een studio of klein appartement gaat. Minstens twintig zijn er nodig om mensen een goed beeld te geven van een woning.

2) Maak een geweldige openingsfoto

De eerste indruk is heel belangrijk; daarmee haal je een kijker ‘binnen’. Als een koper tien advertenties te zien krijgt, en je concurrent heeft een aantrekkelijkere openingsfoto, dan zal hij daar eerder op klikken. Het loont echt om juist extra aandacht te besteden aan de foto die iedereen als eerste te zien krijgt. Alleen al het moment van de dag dat je de foto maakt en de weersomstandigheden kunnen erg bepalend zijn voor de sfeer die een foto afgeeft.

Als de stoep voor je entree natgeregend is en de foto ook nog eens geschoten is op een bewolkte dag, ziet de kan de voorkant van je huis er grauw en naargeestig uitzien. Een zonnige dag en een schone, heldere stoep maken een groot verschil. En als je toch bezig bent, zet dan die scooter met grijze regenhoes even opzij als je de foto maakt. Een kleine moeite en een heel ander beeld.

Bekijk onze andere fototips!

3) Voeg een plattegrond(foto) toe.

Waarschijnlijk zet je de maten van de kamers ook in je advertentietekst, maar het is nog duidelijker als je deze allemaal gedetailleerd in een plattegrond opneemt. Dan kunnen kopers er precies een voorstelling van maken en thuis ook hun meubels gaan meten om te zien of een en ander gaat passen. Helemaal in combinatie met de foto’s – die mooi laten zien waar er bijvoorbeeld een schuin plafond zit of de balken van een dakkapel, die de indeling wat kunnen compliceren – heeft de koper dan een overzichtelijk en compleet beeld van je woning.

4) Kies een pakkende titel en beschrijving

Net zoals de openingsfoto de eerste indruk is wat betreft beeld, is de titel dit voor de tekst. Hiermee moet je proberen de koper de belangrijkste informatie geven en zo mogelijk te verleiden met een bijzondere eigenschap. Bijvoorbeeld: ‘Mooie hoekwoning met ruime tuin op het zuiden’. Maar je kunt ook nog wat pakkende termen bewaren voor (het begin van) je beschrijving. De eerste paar zinnen van je advertentietekst zijn namelijk ook zichtbaar op de overzichtspagina. Dus denk even goed na over het begin van je tekst. Noem bijvoorbeeld de uitbouw, dakkapel, vernieuwde keuken, of de vele speelpleintjes of parken in de buurt.

5) Beschrijf ligging, omgeving en woonervaring

Naast onmisbare eigenschappen als de (woon)oppervlakte van het huis en het aantal slaapkamers, is het belangrijk om uit te leggen hoe (gunstig) het huis er precies bij ligt.

Begin dan met de tuin (als je de hebt): iedereen wil weten hoeveel zon je in de tuin hebt: zeg dit ook gewoon zo begrijpelijk mogelijk: (in de zomer) van zo tot zo laat. Of: een middag- en avondzon. De meeste mensen weten dat een tuin op het zuiden gunstig is, maar wat een tuin op het noordwesten of zuidoosten nu precies betekent, is niet altijd duidelijk.

Maar ook: wat voor fijne natuur of faciliteiten (zoals winkelcentra, huisartsen, sportverenigingen, scholen) heb je allemaal in de buurt? Een veelgehoord statement is dat locatie het enige aspect is aan een huis dat je niet kunt veranderen. Oftewel: heel belangrijk. Vertel dus gerust hoe het is om op jouw plek te wonen. Is het (aangenaam) rustig in de omgeving, omdat er weinig verkeer langskomt bijvoorbeeld? Of is er juist altijd wel een beetje (gezellige) rumoer, vanwege spelende kinderen of leuke activiteiten die georganiseerd worden? Nuttige informatie.

6) Noem bouwjaren c.v. en apparatuur

Bij het kijken naar een huis let je als koper niet alleen op de vraagprijs of koopsom, maar ook met welke onkosten je vervolgens te maken gaat krijgen. Om de kopers goed zijn kostenplaatje op te kunnen laten maken, is het daarom goed om de bouwjaren van (dure) apparaten in je advertentietekst te noemen. Wanneer is de keukenapparatuur aangeschaft bijvoorbeeld? En de c.v.? Als deze vijftien jaar oud is, moeten deze spullen vervangen worden, en bij elkaar kan dat zomaar 5.000 euro kosten.

7) Noem recente ‘upgrades’ en werkzaamheden

Is pas geleden het huis van buiten geverfd? De keuken of badkamer vernieuwd? Het plafond gestuct? Vertel dit vooral, want het maakt het huis beduidend meer waard en/of meer gebruiksklaar.

8) Gebruik attributen

De kenmerken die je kunt invullen bij het aanmaken van een advertentie staan er niet voor niets bij. Ze liggen voor de hand maar vergeet ze niet. De oppervlakte van een huis en het aantal (slaap)kamers behoren tot de eerste dingen waar kopers op zoeken. Zorg dus dat deze informatie snel en duidelijk te zien is in jouw advertentie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Kooptips: ken je buurt

Huizen en kamers
Een huis kopen in een onbekende buurt is een gok; neem dus veel ‘kijkjes bij de buren’. Als je een huis gaat kopen, kom je in veel gevallen in een buurt terecht die je (nog) niet door en door kent. In ieder geval is het fijn – bijvoorbeeld gezien de...
Lees verder

Wonen in studentenhuis of zelfstandige kamer?

Huizen en kamers
In de rij voor de douche of privacy en je eigen ruimte? Welke mogelijkheden heeft de student bij het zoeken van woonruimte? Het is een van de grote dilemma’s als je gaat studeren. Waar ga je wonen: in een studentenhuis dicht bij je hogeschool of universiteit, of toch gewoon in...
Lees verder