Verkopen op Marktplaats gaat eenvoudig genoeg. Je maakt een advertentie aan, wacht even op de eerste biedingen of reacties en - meestal - na wat onderhandelen sluit je dan een deal. Toch gaat het niet altijd even soepel: de biedingen zijn dan lager dan gehoopt, ze laten erg lang op zich wachten, of, erger nog, je raakt je item gewoon helemaal niet kwijt. Hoe kun je dit voorkomen? Veel dingen weet je natuurlijk al, bijvoorbeeld dat een goede titel en mooie foto’s belangrijk zijn, maar je kunt nog veel meer doen om positief op te vallen tussen de andere advertenties. Bestudeer deze lifehacks om een topverkoper op Marktplaats te worden; en te blijven!
1) Persoonlijk verhaal
Het is misschien geen echte ‘hack’ te noemen, maar wel belangrijk. Vorige week nog hoorde ik van een vriend hoe fijn hij het vond als er bij een aangeboden auto wordt verteld waarom deze wordt weggedaan en wat voor verhalen erover te vertellen zijn. Is hij goed onderhouden? Is de eigenaar er altijd blij mee geweest en vindt hij het eigenlijk moeilijk om hem weg te doen? Heeft hij er leuke trips mee gemaakt? Dat schept meteen meer vertrouwen en maakt de verkopende partij wat menselijker.
2) Verschillende zoekwoorden in advertentie
Potentiële kopers zoeken niet altijd met dezelfde woorden, helemaal niet als jouw product in verschillende categorieën of rubrieken kan vallen. Als je een beeldje van een haas aanbiedt, kun je als titel gewoon voor ‘beeldje haas’ kiezen, maar je kunt er - helemaal gezien de tijd van het jaar - de woorden ‘paashaas’, en ‘Pasen’ achterzetten. Of misschien ook wel ‘konijn’ of ‘bunny’. Past het niet meer in de titel, dan kun je de verschillende woorden - liefst op een beetje natuurlijke manier - in je advertentietekst verwerken. En ook hier geldt dat je met andere spelling of schrijfwijze kunt experimenteren, net als Marije bijvoorbeeld, die niet alleen ‘spijkerbroek’ gebruikt maar ook ‘spijker broek’.
3) Humor verkoopt!
Op veel momenten geldt: humor werkt! In beladen situaties, in de politiek, in de liefde, bij het zakendoen en in reclames. En bij het verkopen op Marktplaats dus. Humor zorgt er niet per se voor dat mensen iets nuttigs te weten komen over jouw product, maar wel dat de advertentie ze bijblijft en er een (zakelijke) ’muur’ wordt afgebroken. En dat is het halve werk. Wat de insteek is, maakt eigenlijk niet zo heel veel uit, zo lang het maar grappig is. Een persoonlijk verhaal vanuit het product zelf (‘Ik zoek een nieuw baasje…’) doet het altijd goed, maar zelfs ‘anti-reclame’, waarbij het product juist (duidelijk onterecht) wordt afgekraakt, kan goed werken door de vette knipoog en originaliteit.
4) De maat nemen
Een veelgehoorde ergernis van kopers is dat niet goed te zien is hoe groot een aangeboden item is. Gedeeltelijk is dit een logische bijkomstigheid van online kopen, maar je kunt de koper hierin wel degelijk tegemoetkomen. Leg bijvoorbeeld een muntstuk naast het aangeboden item voor de schaal of meet het gewoon zelf op. Dit kan ook bij kledingstukken - die niet allemaal op dezelfde manier ‘vallen’ - erg nuttig zijn.
5) Een warm onthaal
Wat betreft het tegemoetkomen van de koper: het is goed om ook te doen op het moment dat hij bij je thuiskomt om het product te inspecteren. Roos uit Zwolle zet bijvoorbeeld altijd een stoel, spiegel en schoenlepel klaar als ze bij haar kleding komen passen en blijft altijd heel vriendelijk, ook als de bezoeker niet tot aankoop overgaat. Dit kan er zomaar toe leiden dat deze persoon weer een keer terugkomt en wél slaagt. Of dat je goede mond-tot-mond-reclame krijgt.