Zelf online je auto verkopen is eigenlijk de slimste keuze die er is. Je heb niet te maken met marges of kosten voor tussenpersonen. Ok, op Marktplaats kost het even wat moeite en geduld om een goed doortimmerde advertentie aan te maken en kopers aan te trekken, maar het betaalt zich meestal ruimschoots uit. Bovendien maakt Marktplaats het je zo makkelijk mogelijk, met tips, tricks, en handige tools. Zoals de kentekencheck, waarmee je razendsnel ziet wat je voor jouw auto kunt vragen.
Een van de gemakken van het inruilen van je auto bij een autobedrijf, is dat je zelf je hoofd niet hoeft te breken over de vraagprijs. Die bepaalt de dealer gewoon, aan de hand van een standaardbedrag. Als je zelf online je auto te koop zet, moet je eerst zelf nog helemaal in de (markt)prijzen duiken. Tenzij je even Marktplaats bezoekt...
-----
Doe hier de kentekencheck en zie meteen de huidige vraagprijs van 'jouw' auto!
-----
Kentekencheck
Met de kentekencheck-tool op de ‘auto verkopen’-pagina van Marktplaats hoef je alleen maar je kenteken en de kilometerstand in te vullen, waarna je onmiddellijk de belangrijkste informatie in beeld ziet:
1) Vraagprijs
Als eerste zie je waar het vooral om te doen is: de gemiddelde vraagprijs op Marktplaats van auto’s van hetzelfde model, met dezelfde leeftijd en een vergelijkbare kilometerstand als die van jou.
Uiteraard is dit geen exacte wetenschap - en moet je bijvoorbeeld ook nog de conditie en opties van jouw auto mee laten wegen in de prijsbepaling - maar je krijgt hiermee een goed idee wat een beetje een concurrerende prijs is. Zodat je zo goed mogelijk (potentiële) kopers weet te bereiken.
2) Interesse van de koper
Vervolgens zie je hoeveel keer per dag ‘jouw’ auto wordt bekeken op Marktplaats. Dat kan handig zijn bij het bepalen van je verkoop- of prijsstrategie. Moet je de advertentie meer laten opvallen, bepaalde kenmerken meer benadrukken, je prijs aanpassen? Bij heel weinig of juist heel veel kijkers (en veel concurrenten) kan dit raadzaam zijn. Probeer en leer!
3) Verkocht in … dagen
Dit is fijne informatie. Je ziet letterlijk hoeveel dagen het gemiddeld kost om jouw (model) auto verkocht te krijgen. Je weet dan enerzijds waar je aan toe bent - oftewel, het geeft rust en vertrouwen - en anderzijds kun je hiermee bijvoorbeeld rekening houden bij het doorvoeren van wijzigingen en verbeteringen in je advertentie. bijvoorbeeld wat betreft de titel, tekst, foto’s of natuurlijk de vraagprijs. Je kunt nu goed afwegen of je nog even geduld moet hebben bij het wachten op reacties, of dat het echt wel tijd wordt voor een nieuwe aanpak.
4) Populariteit van het merk
Tenslotte staat er in het resultatenscherm hoeveel keer per dag het merk van jouw auto wordt bekeken. ‘Maar het gaat toch om het model?’ hoor ik je denken. Klopt, maar sommige bezoekers - zoals handelaren of fans van een bepaald merk - filteren niet op model maar kijken gewoon in een merkrubriek wat er die dag voor nieuwe modellen bij zijn gekomen. Dan spelen dit soort cijfers ook mee.
Iets praktischer wordt het als jouw model te exclusief is om (bruikbare) cijfers te krijgen - bij punt 2) hierboven - over het aantal views per dag. Dan kun je tenminste via de merkcijfers nog een indicatie krijgen hoe het merk het als geheel doet.
------
Tips, tricks en succesverhalen
Bekijk op de verkoop-pagina ook vooral even de tips van de experts en de mooie succesverhalen van enkele Marktplaats-verkopers die je voor gingen...
Weet je wat je vraagprijs gaat worden en ben je er klaar voor om je auto op de gevoelige plaat vast te leggen en hem op Marktplaats te zetten? Lees dan nog wel even hoe je de auto het beste schoon kunt krijgen, voor de mooiste plaatjes bij je advertentie.