Een vriend van me verwacht zijn derde kind. Een paar dagen geleden belde hij me: ‘Jij bent toch zo’n Marktplaats-goeroe?’ Na zo’n compliment volgt meestal een verzoek. En inderdaad: dat derde kind heeft grote gevolgen voor hun inventaris. Het hoogst op hun verlanglijstje staat een bakfiets.
En ik zeg met nadruk ‘hun verlanglijstje’, want op zijn verlanglijstje staat een nieuwe auto op nummer één (want ja, drie autostoeltjes op de achterbank, dat wordt natuurlijk een beetje te krap). Enfin, een dag later zaten we samen achter de laptop te zoeken naar een tweedehands bakfiets. Nieuw beginnen deze fietskolossen – groot geworden dankzij de enorme hype in steden als Amsterdam en Utrecht – bij zo’n € 600, maar wil je de beste kwaliteit dan is € 1.200 - € 1.500 een hele gewone prijs. Aangezien kwaliteit voor hem belangrijk is, maar zijn maximale budget € 600 bedraagt, valt een nieuwe bakfiets dus af. Dat geldt al helemaal voor een elektrische bakfiets, ook al worden deze relaxt rijdende bakfietsen snel goedkoper.
Twee of drie wielen?
De eerste en belangrijkste keuze die je moet maken als je een bakfiets gaat kopen, betreft de stuurinrichting. Met andere woorden: wil je een klassieke (driewieler) bakfiets met twee wielen aan weerszijden van de bak, of een bakfiets met de bak tussen het voor- en achterwiel. In het laatste geval fiets je zoals je dat gewend bent, waarbij het dus zaak is om jezelf en je ‘lading’ in evenwicht te houden als je stilstaat bij een stoplicht. De traditionele bakfiets blijft bij het stoplicht gewoon op drie wielen staan, zonder dat de berijder daar moeite voor hoeft te doen. Een traditionele bakfiets kun je daardoor ook veel zwaarder beladen; drie of vier kinderen en een zware boodschappentas vervoer je probleemloos.
Veel oefenen!
‘Kat in het bakkie dus,’ zei mijn vriend, zichtbaar trots op het toepasselijke gebruik van een Oudhollandsch gezegde. ‘Niet helemaal,’ hielp ik hem uit de droom. Een bakfiets fietst namelijk heel anders dan een gewone fiets. En waar ik zei ‘heel anders’ bedoel ik: compléét anders. Op het gevaarlijke af als je niet weet wat je doet. Dat heeft alles te maken met gewichtsverdeling. Op een bakfiets met twee wielen stuur je een bocht door zoals je dat op een gewone fiets doet. Maar bij een bakfiets met drie wielen slaat de bak gewoon rechtsaf, terwijl je lichaam naar links wil vallen. Een onnatuurlijk aanvoelende handeling waar je echt aan moet wennen. Een drempel schuin nemen? Ook al niet aan te raden.
Vervoerskosten
Dat wordt dus oefenen, want met een derde op komst lijkt een driewieler toch echt de beste optie voor het jonge gezin. Wat restte was een zoektocht op Marktplaats waarbij we de maximale afstand op 25 km instelden; bedenk dat bakfietsen niet in je auto passen, dus als je een exemplaar aan de andere kant van het land koopt, komen eventuele vervoerskosten daar nog bij. Na een uurtje surfen wisten we beiden precies wat er te krijgen is aan kwaliteitsfietsen. We zagen de Cargo Bike van Bakfiets.nl voorbij komen, de verschillende modellen van Babboe, de Classic Bakfiets van De Fietsfabriek, de hippe Coupé van Johnny Loco en de iets minder hippe maar betaalbare Gazelle Cabby.
Nu is het alleen wachten tot de juiste fiets ook voor de juiste prijs op internet verschijnt. Al zie ik mijn vriend ervoor aan om zijn budget in de tussentijd aan een nieuwe auto te besteden.