Nederland is een fietsland. Dat is bekend tot over de grenzen, maar volgens mij worden steeds meer Nederlanders 'fiets minded'. Op de fietspaden wordt het in ieder geval steeds drukker. Naast de fanatiekelingen die al wekelijks het zweet in hun bilnaad fietsen op de vele fietspaden of bossen die ons land rijk is, zijn er veel mensen die voor het eerst willen gaan mountainbiken of wielrennen. Maar waar moet je dan op letten?
Langs de boulevard
Ik wilde al een mountainbike toen ik nog een onwetende tiener was. In 'mijn tijd’ waren O’Neill en LA Gear populaire (sport)kledingmerken en ik zag mezelf al helemaal als het O’Neill-meisje, in mijn shorts en mijn sneakers, langs de boulevard fietsen. Alleen: ik woonde in het noorden van Nederland, dus boulevard, ho maar. En heuvelachtig kon je het landschap ook niet echt noemen. Maar ik was een tienermeisje en zoals het een tienermeisje betaamt, ging het mij voornamelijk om hoe het eruit zag. Mijn ouders wisten ook wel beter en voorspelden dat de mountainbike alleen maar zou staan te verroesten in de garage. Ik kon dus vragen wat ik wilde, een mountainbike kreeg ik niet.
Beste van beide werelden
Nu ben ik groot, volwassen, heb mijn eigen geld en woon ik in de buurt van de duinen. Een heel fijn speelterrein om los te gaan op een mountainbike. Tweeëneenhalf jaar geleden heb ik er eentje aangeschaft en sindsdien ben ik serieus aan het fietsen. Iedere zondag met mijn mountainbikevrienden. Nu kwam hier eind zomer vorig jaar een beetje de klad in toen ik door racefietsvrienden werd aangestoken met het wielrenvirus. Wielrennen verhoudt zich tot mountainbiken als skiën tot snowboarden. En dus zijn wielrenners geen fan van mountainbikers en vinden stoere mountainbikers die wielrenners maar mietjes. Ik heb daar geen last van. Op de mountainbike kun je lekker ‘buiten spelen’; ravotten, off-road rijden, en risico’s opzoeken. Op de racefiets kun je lekker hard. Meters maken, snelheid maken en veel meer van de omgeving zien. Ik vind dat ze allebei hun charme hebben. En heb daarom besloten nu ook een racefiets aan te schaffen.
De zoektocht
Toen ik een paar jaar geleden mijn mountainbike kocht, was ik zo serieus met mijn voornemen om veel te fietsen, dat ik meteen een nieuw exemplaar aanschafte. Ook al ben ik bijna net zo serieus met mijn voornemen om te gaan wielrennen; een nieuwe fiets vind ik net even te kostbaar. Dus zoek ik mijn heil op Marktplaats, waar het vol staat met gebruikte racefietsen in prima staat tegen een zacht prijsje. Ideaal om mee uit te zoeken of racefietsen echt mijn ding is. Maar voordat ik ga zoeken, moet ik weten waar ik alle advertentieteksten aan kan toetsen. Een kort vragenvuurtje in mijn vriendenkring leverde verschillende nuttige tips op, die ik hier gaag wil delen. En eigenlijk wil ik mijn inmiddels verworven kennis op het gebied van mountainbiken ook niemand onthouden. Daarom hieronder wat tips voor de aankoop van zowel tweedehands racefietsen als gebruikte mountainbikes:
Banddikte
Ga je met de mountainbike voornamelijk de weg op of wil je over een MTB-parcours banjeren? In het eerste geval zijn dunne bandjes heel prettig, maar daar heb je off-road te weinig grip mee. Let dus op de dikte van de banden.
Vering
Het ligt een beetje in het verlengde van bovenstaand punt: ga je vooral in Nederland biken of wil je de grens over? Blijf je in ons platte landje, dan kun je prima uit de voeten met een zogenaamde hard tail. Wel voorvering, geen achtervering. Zoek je ruiger gebied op in het buitenland, dan gaat full suspension je heel gelukkig maken, oftewel zowel voor- als achtervering.
Framemaat
Om erachter te komen welke framemaat je nodig hebt, kun je een relatief simpel handelingetje uitvoeren: Ga met je benen ong. 15 cm uit elkaar staan en meet de afstand tussen grond en kruis. Vermenigvuldig die lengte (in cm) met 0,68 et voilà: je weet jouw framemaat. Bij een fiets met een geveerde zadelpen trek je ong. 4 cm. van de framemaat af.
Versnellingen
Wil je echt fanatiek aan de bak op de racefiets, dan heb je meer versnellingen nodig dan wanneer je ontspannen zondagochtendritjes gaat maken. Op de mountainbike is het vooral belangrijk dat je snel en makkelijk kunt schakelen als je in ruiger gebied fietst.
Klikpedalen
Op racefietsen kun je met behulp van klikpedalen extra snelheid maken, want je maakt hiermee niet alleen een drukbeweging, maar ook een trekbeweging. Voor mountainbikes geldt hetzelfde, maar daar is het voornamelijk superhandig voor steile hoogtes. Let er wel op dat je makkelijk loskomt, om vervelende valpartijen te voorkomen.
Zoek in de buurt
Het is slim om te gaan zoeken naar fietsen bij jou in de buurt, bijvoorbeeld door te filteren op afstand of gebruik te maken van Kijk in Uw Wijk. Want alles kan wel kloppen aan de advertentie, je weet pas of de fiets echt bij jou past, als je er een proefrit op hebt gemaakt. En als deze geen succes blijkt te zijn, is het natuurlijk zonde als je hiervoor eerst het halve land hebt moeten doorkruisen.
Proefrit
Check tijdens je proefrit of de ketting, remmen en versnellingen allemaal goed werken, door een paar keer te schakelen en goed te letten op wat de ketting doet.
Accessoires
Kies voor strakke (fiets)kleding en sowieso een fietsbroekje met een zeem (lapje) tegen de zadelpijn. Van een broekje zonder zeem word je niet gelukkig. En een helm is onmisbaar. Zeker op een mountainbikeparcours, maar ook als je op de racefiets over de weg sjeest. Met die snelheid kun je een harde klapper maken.
Tweedehands of nieuw?
Beginnen op een tweedehands fiets is meer dan prima, al is het alleen maar vanwege je portemonnee. Een nieuwe fiets is behoorlijk aan de prijs. En wist je dat die binnen een jaar al ongeveer de helft van z'n waarde verliest? Als dus blijkt dat je toch niet zo'n fietsfan bent, is dat best zonde. Maar een tweedehands fiets kun je, mits goed onderhouden, vrijwel voor dezelfde prijs verkopen als dat je 'm gekocht hebt. En mocht je enthousiasme na een tijdje serieuze proporties aannemen, kun je altijd nog een nieuwe fiets kopen.