Afgelopen zondag, 1 maart, was het Nationale Complimentendag. Als een soort ludieke actie bood Marktplaats daarom op Facebook de hele dag ‘gratis’ complimentjes aan. Er kwamen verrassend veel reacties: ruim 80 in een dag tijd, met vaak lachende of knipogende gezichtjes erin verwerkt. Het zal de naderende lente wel zijn, maar we lijken met zijn allen erg toe te zijn aan vriendelijkheid en plezier.
Complimentendag geeft het startschot
Veel Facebookgebruikers waren benieuwd wat voor compliment ze zouden krijgen, en reageerden bijna verlegen toen ze er ook echt een kregen. Sommigen maakten van de gelegenheid gebruik om iemand anders te complimenteren, of een of andere uiting van liefde achter te laten. En hoewel verschillende mensen aangaven dat ze ook echt wel een compliment konden gebruiken, was de algehele stemming opperbest. Jolig, bijna. Alsof men niet kan wachten om naar buiten te gaan en samen te genieten van zonovergoten terrasjes, en feesten op straat, in het park, of waar dan ook.
Lentekriebels?
Nee, ik ga het nog niet over ‘rokjesdag’ hebben – daarvoor moet het kwik toch echt nog even flink doorstijgen – maar voor veel mensen is er ook zonder deze heuglijke dag in het vooruitzicht reden om vrolijk te worden. Misschien is het ook wel de behoefte de winterdip van zich af te schudden. Tekenend is een reactie op een (ander) Facebook-bericht van Marktplaats, dat over de lente ging: “Laat maar komen [die lente]! En dan hoop ik dat iedereen vrolijker wordt en wel iedereen op straat begroet.” Dit laatste is waarschijnlijk wat te ambitieus, maar een gezonde dosis spontaniteit is natuurlijk altijd welkom.
Prettig contact op Marktplaats
Vriendelijkheid wordt overal gewaardeerd, ook op Marktplaats. En zorgen voor een goede sfeer (of het vermijden van een vervelende sfeer) kost vaak maar weinig moeite. Een van de fijne dingen van handelen op Marktplaats is nu juist het persoonlijk contact tussen mensen. Het gemoedelijke, het menselijke. De achtergronden en anekdotes. Een lach, een traan, je snapt het wel. Dus niet heel zakelijk even iets aanklikken, in je winkelwagentje plaatsen en afrekenen.
Inspirerend
Niet alleen is het aan te raden om beschaafd en duidelijk te communiceren als je iets (ver)koopt op Marktplaats (zie de tips van Marktplaats Manieren en het filmpje hieronder), maar ook bij het moment van ophalen, en zelfs hierna nog, worden vriendelijkheid, enthousiasme, of een extra gebaar gewaardeerd. Het kan ook nog eens inspirerend werken. Na zo’n positieve ervaring ben je eerder geneigd een volgende keer ook (of wéér) vrolijk en vol goede moed 'erin te gaan'.
Enthousiasme genoeg
Vorig jaar heeft een Marktplaatsverkoper me erg goed geholpen toen ik vragen stelde over een bank die ik niet eens van plan was te kopen. Deze vriendelijke houding bleek gelukkig geen uitzondering te zijn. Zo kreeg ik bij het ophalen van een speelkeukentje een maand geleden van de verkoopster gewoon gratis en voor niets wat extra accessoires erbij. En vorige week, bij aankoop van een mooi beeldje ter aanvulling van mijn collectie filmmemorabilia, mengde de vrouw van de verkoper zich vrijwillig in het gesprek, puur om mij wat extra informatie te geven. Op haar beurt was zij weer blij verrast door mijn enthousiaste reactie na ontvangst, onder andere omdat ik een foto had bijgevoegd van het beeldje op zijn nieuwe plek in mijn vitrinekast. Zou ik zelf ook leuk vinden: om te zien dat een voorwerp waar ik lang plezier van heb gehad, en waarmee ik soms toch een soort emotionele band heb opgebouwd, goed terecht is gekomen.
Dus laten we die fijne 1 maart-stemming erin houden. Rokjesd... uh, ik bedoel de lente, komt dan vanzelf.
Het spreekt voor zich, maar niet iedereen doet het: gewoon beleefd reageren als iemand met jou contact legt, ook als de (ver)koop niet doorgaat.