Onze categorieeën

Auto eruit, auto erin

Verkopen

shutterstock_30365260

In mijn leven passeerden tot nu toe veertien auto’s de revue. Soms verkoop ik een auto omdat er iets leukers voorbij komt, maar meestal is er bij een wissel iets anders aan de hand. Hij wordt te klein, of te duur, of – en dat vind ik de beste reden om afscheid van een auto te nemen – hij is gewoon aan het einde van z’n leven. 

Zoals bij mijn Fiat 500, de allereerste. Ik kreeg hem van vrienden van mijn ouders, ik was 17 en de gelukkigste puber van het Noorden. Helaas kwam ik er al snel achter waarom die vrienden van mijn ouders hem zo makkelijk aan me hadden afgestaan: toen ik hem na een paar avonden sleutelen aan de gang kreeg, trapte ik bij de eerste bocht dwars door de bodemplaat heen.

Kippenvel

Er kwam een Volkswagen Kever voor in de plaats, een babyblauwe schoonheid die me door mijn studietijd loodste. Ik sluit niet uit dat hij ook een belangrijk aandeel heeft gehad in het schaken van een knappe studente uit Arnhem, waarmee ik later ben getrouwd. Een auto om altijd aan vast te houden dus, ware het niet dat onze financiële situatie het niet toeliet om er twee auto’s op na te houden. En dat er een ander vervoermiddel moest komen, stond wel vast: we reden regelmatig van Amsterdam naar Groningen en in een Kever uit 1969 doe je daar tweeëneenhalve dag over. Enter Citroën BX. Daar kan ik verder kort over zijn. Dit is een auto die ik heb weggedaan omdat ik iets leukers tegenkwam: een gitzwarte Scandinaviër met caramelbruine velours-bekleding en 185 pk. Oef, ik krijg nog steeds kippenvel als ik aan die auto denk.

Liefde roest niet

We reden ermee naar Italië, waar de autoliefhebbers – iedereen dus – ons complimenteerden met onze keuze. (Inderdaad, het was een Saab.) Wat ook hielp was het bordje met de tekst ‘Just Married’, dat dankzij Hollywood een universele kreet is geworden die je aan niemand hoeft uit te leggen. Maar een paar jaar later begon hij te roesten op plekken waar een auto niet mag roesten. Onze 900 Aero werd een patiënt, een man die nog niet weet dat de ziekte al begonnen is hem van binnenuit te verteren. Wat het nog pijnlijker maakte, is dat hij er nog net zo mooi bij stond als op de dag dat we hem kochten.

Een tijdje lukte het me het naderende onheil te negeren. En toen kwam de Saab Cabriolet op ons pad, hierna te noemen “de caab”. Ik deed de Aero over aan een liefhebber die beloofde de vernietigende corrosie aan te pakken, opende het dak van de caab en reed met tranen in m’n ogen de horizon tegemoet (wat ook kan is dat ik het geld van de Aero naar de bank gebracht heb, maar dat klinkt zo weinig poëtisch).

Kleine pony

Zo leefden we een tijd lang heel gelukkig. En toen in 2010 ons eerste kindje zich aandiende beloofden we de caab voor de rest van ons leven in een verwarmde garage te stallen (een belofte die we tot nu toe waarmaken). Maar het was ook duidelijk dat de gezinsuitbreiding vroeg om een auto met vier deuren en genoeg ruimte om een kleine pony te vervoeren (het levende equivalent van de hoeveelheid spullen die je nodig hebt om een pasgeborene te verzorgen.)

De Volvo V70 2.5T kwam in full options, met automaat en 200 pk. Je begrijpt dat dit voor deze jonge vader een meer dan acceptabele gezinswagen was. Of nee: eigenlijk was het gewoon de eindauto. Edoch, ook voor onze financiële positie betekende de 2.5T bijna het einde. Het werd tijd voor een… man, ik krijg het bijna niet uit m’n strot… het werd tijd voor een diesel.

Té goed

Daarmee ben ik aangekomen in het problematische heden. Problematisch omdat de handgeschakelde Volvo 2.4D inmiddels ruim 400.000 kilometer op de teller heeft staan; normaal gesproken een stand waarop het einde van auto’s in zicht komt. Maar dit is een Volvo en er mankeert he-le-maal niets aan die auto. Té goed onderhouden, té verstandig gereden.

Misschien moeten we nog eens nadenken over gezinsuitbreiding. Of ga ik nu te ver in mijn verlangen naar een Volvo XC90?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Huis verkopen: tips bij het onderhandelen

Huizen en kamers, Verkopen
'Wat is de beste vraagprijs voor een goed onderhandelresultaat?' en andere vragen bij de verkoop van je huis... Als je een serieus bod ontvangt op je huis, kun je gaan onderhandelen. Maar, hoe doe je dat? Afhankelijk van de populariteit van je huis, zul je met één bieder zakendoen of...
Lees verder

De tofste Trabant ooit op Marktplaats: ontdek hem zelf! [VIDEO]

Hobby en Vrije tijd, Kopen, Outdoor en buitenleven, Verhalen, Verkopen
Eventjes speuren op Marktplaats en je pikt er al snel enkele juweeltjes uit. Zoals deze eigenzinnige, té leuke Trabant uit Nijkerk (en Hongarije). De stoere en guitige Trabant was eerder al in dit ‘best of’-lijstje opgenomen, maar dit is zo’n bijzonder bakkie dat hij de spotlight voor zichzelf verdient. Lees...
Lees verder