Het is heerlijk Hollands fietsweer. Zelfs de m/v die normaalgesproken bijna niet uit de auto is te sláán, komt thans in de verleiding de fiets eens te pakken voor de pakweg 10 kilometer naar het werk. Zéker als er toevallig een elektrische fiets in de schuur staat. En dan bedoel ik niet zo’n suf ding waar je ouderen doorgaans met een vergenoegde blik op ziet zoeven, maar een ‘ubercool’ vehikel dat in de tamelijk nieuwe categorie van de krachtige ‘pedelecs’ valt.
Die dingen gaan tamelijk hard: officieel maximaal 45 km/u. Daarmee zijn ze flink sneller dan de normale fiets met elektrische trapondersteuning. Dat is ook de reden waarom ze (met een brommerplaatje erop!) naar de rijbaan zijn verbannen. Op zichzelf niet onlogisch, vooral ook omdat er pedelecs bestaan die eruitzien als halve motorfietsen en die dan ook de honderd bijna halen. Daar heb je dus feitelijk zelfs een motorrijbewijs voor nodig, maar de overheid weet geloof ik nog niet zo goed wat ze nu weer met dié dingen aan moet….
Het is uiteraard niet onverstandig een helm te dragen op zo’n ding. Zulks is dan ook verplicht op deze elektrische-brommers-die-op-een-onschuldige-fiets-proberen-te-lijken. En je hoeft helaas geen helderziende te zijn om te kunnen voorspellen dat dit fenomeen meer verkeersslachtoffers zal opleveren. Er is nu al sprake van wrijving tussen automobilisten en snelle ‘fietsers’ op de rijbaan. Je moet op de meeste pedelecs namelijk wél een beetje doortrappen om een beetje met het gemotoriseerde verkeer (in de stad) mee te kunnen komen, lees met een snelheid van ruim boven de 25 km/u.
Om dit ‘probleem' op te lossen voordat het een serieus probleem wordt, stel ik voor dat er zeker in de zomer veel meer ‘gepedelect’ gaat worden door automobilisten. Dan gaat de algehele conditie van automobilisten m/v er flink op vooruit en ontstaat er uiteindelijk vanzelf een zelfregulerende balans tussen de snelle ‘fietsers’ en auto’s op de rijbaan.