Dit weekend lijkt het belachelijk lekker weer te worden. Het magische getal ‘vijftien’ is al gevallen. Veel zon. Maar ook: veel wind. Dus voor alle fietsliefhebbers die er zaterdag of zondag op uit trekken, kan de terugweg nog wel eens tegenvallen. Tenzij je een elektrische fiets hebt, of beter nog: een high speed e-bike.
Ik ben vorig jaar een keer ingehaald door een elektrische fiets. Behoorlijk gênant als je op je racefiets zit in je strakke lycra broekje en er ineens een niet-zwetende vijftigplusser langszij komt. Vastbesloten dit in 2015 niet meer te laten gebeuren, zit ik al sinds begin januari op de Tacx, mijn trouwe fietstrainer waarop het zelfs bij -10 goed vertoeven is (hij staat namelijk op de zolder). In februari ben ik de weg weer opgegaan. En inderdaad: mijn noeste arbeid werpt vruchten af. Op de ‘fietssnelweg’ tussen ons dorp en de stad verneder ik de ene na de andere elektrische fietser.
Harder dan een Vespa
Tot gistermiddag. Triomfantelijk reed ik een rondje door mijn koninkrijk. Er werd nederig naar me geknikt. Tegen zoveel vroege topvorm zijn de Gazelles, Sparta’s en Batavussen simpelweg niet opgewassen. Maar mijn geluk was van korte duur. Plotseling werd ik voorbij geraasd door high speed e-bike. En dan bedoel ik niet: hij reed iets harder dan ik en het spande er een tijdje om. Nee, het was 30 om 45 km/h. Dat ding reed harder dan een Vespa.
De high speed e-bike, of pedelec, is dé hit van 2015 begreep ik van mijn plaatselijke fietsenwinkel. Ze gaan als warme broodjes over de toonbank. Goedkoop zijn ze niet (denk aan startbedragen tussen drie- en vierduizend euro) maar als je één keer diep in de buidel tast, heb je meteen de ultieme woon-werkmachine in huis. Bovendien is de aanschaf in sommige gevallen fiscaal aantrekkelijk, bijvoorbeeld als je zzp’er bent.
Helm
Het heeft met fietsen niet zo heel veel meer te maken, maar met het halveren van je reistijd zullen de meesten daar wel mee kunnen leven. Tot 1 januari 2017 ben je nog niet verplicht een helm te dragen, de high speed e-bike wordt tot die tijd gezien als een snorfiets. Wat overigens betekent dat je een kentekenplaatje nodig hebt én je e-bike WA moet verzekeren (totaal circa €50-€100 per jaar). Als wielrenner raad ik je overigens aan altijd een helm te dragen op fietsen waarop je harder dan 25 km/h rijdt.
Persoonlijk ben ik iets minder blij met de opmars van dit type e-bike. Ze dwingen me nog veel harder te trainen, zodat ik over een paar maanden ook deze high speed monsters achter me kan houden; al is het maar een paar honderd meter.