Auto verkopen? Zo ziet-ie er weer piekfijn uit voor de volgende!

Edwin Bakker is autogek. Altijd geweest ook. Dat was vroeger al zo, toen hij in de garage in de klassiekers van zijn grootvader kroop en dat is nooit veranderd. Jarenlang reed hij in een Peugeot 306 XS HDI naar zijn werk – hij studeerde autotechniek en werktuigbouwkunde en is jarenlang werkzaam geweest in restauratiebedrijven. Ook op zijn ‘gewone’ auto’s is hij zuinig. Zó zuinig zelfs, dat de Peugeot 466.000 kilometer op de teller had staan, toen hij eindelijk besloot dat het tijd was voor een nieuw speeltje. Hij verkocht de auto via Marktplaats en kreeg er nog een aardig bedrag voor. “Het hielp dat ik altijd heel goed voor die auto gezorgd heb.”

Maar hoe goed de auto ook was ‘onder de motorkap’ – laat dat maar aan een monteur over – waar mensen bij het kopen van auto’s vooral naar kijken is hoe hij eruitziet. Edwin: “Een glimmende auto zonder deuken zegt niet eens zoveel over hoe een auto eraan toe is, maar het zegt wél iets over de eigenaar. Namelijk dat je aandacht aan je auto besteedt. De kans is groot dat je dit daarvoor ook hebt gedaan. Een auto moet natuurlijk niet vol krassen zitten, maar persoonlijk vind ik het belangrijker dat het interieur netjes is. Als ik een auto koop (of verkoop) is dat dus een van de eerste dingen waar ik naar kijk.”

Speciaal voor het Marktplaatsjournaal neemt Edwin ons mee naar de halfjaarlijkse schoonmaakbeurt van zijn nieuwe trouwe vierwieler: een Audi A3 2.0 TFSI uit 2006. “Het geheim van je auto later goed verkopen, is natuurlijk dat je hem goed moet onderhouden,” lacht hij. Maar ook als je dit niet altijd even zorgvuldig gedaan hebt, kun je met deze tips van Edwin je voordeel doen.

1. Door de wasstraat


Vroeger was het eigenlijk not done om met je auto door de wasstraat te gaan, de kans op krassen was groot en bovendien kwamen die borstels lang niet op alle plekken. Edwin: “En dan was er nog de kans dat je er met een zijspiegel minder uitkwam.” Maar de meeste tunnelwasstraten van tegenwoordig zijn veel geavanceerder en ze vormen een prima startpunt om je auto op orde te krijgen. “Informeer wel even bij bekenden over welke autowasstraten zij tevreden zijn. Het is bijvoorbeeld heel belangrijk dat je een wasstraat kiest waar ze eerst het grove vuil van je auto spuiten, voordat de borstels eroverheen gaan.”

2. Zelf nawassen


Toch zijn er altijd plekken waar de borstels van een autowasstraat niet kunnen komen. Edwin: “Bij de aansluiting van de zijspiegels op de auto bijvoorbeeld, rond de nummerbordplaten, de binnenkant van de portieren en onder spoilers.” Daarom is het belangrijk die plekken met een spons met veel water nog even na te lopen.

3. En drogen!


Opgedroogd kalkwater laat witte sporen achter. Dat voorkom je door de auto met een zeem of zachte doek af te nemen nadat je hem gewassen hebt. Extra voordeel: het druipt er voor potentiële kopers niet meteen vanaf dat je de auto recent gewassen hebt. Nog een pro-tip van Edwin: “Vergeet de binnenkant van de deuren niet; daar blijft altijd veel vuil en water achter.”

4. Alle papierresten en verpakkingen verwijderen


Ken je dat: je hebt de hele week voor je werk in de auto gezeten en zo’n beetje in je trouwe vierwieler gelééfd? Grote kans dat er door de hele auto papierresten en verpakkingen liggen. Vergeet niet te kijken onder de stoelen (een notoire plek voor vuilophoping) en haal ook de deurcompartimenten leeg.

5. Handschoenenkastje uitmesten


Het handschoenenkastje is zo’n andere plek in de auto waar je vaak nog rollen Mentos uit 2001 kunt tegenkomen. “Dit is een plek waar altijd gekeken wordt door potentiële kopers, omdat hier het service- en onderhoudsboekje wordt bewaard,” vult Edwin aan. Tenminste… als het goed is. Voor het handschoenenkastje geldt: less is more.

6. Matten kloppen/interieur stofzuigen


Veel autowasstraten beschikken over een stofzuigvoorziening. Edwin: “Zorg ervoor dat je altijd eerst alle vier de vloermatten uitklopt, maar niet te dicht bij je nog vochtige auto! Nog beter is het als de wasstraat beschikt over een borstelreiniger voor vloermatten.” Zuig daarna de hele auto en vergeet vooral niet de moeilijk te bereiken plekken achter de zittingen (daar waar de rugleuning en de zitting elkaar raken).

7. Een doekje over het dashboard


Veel mensen vergeten dat er tijdens een paar jaar autorijden nogal wat vette aanslag en stof op het dashboard achterblijven. Het stuur en de versnellingspook verdienen de meeste aandacht. Je zult versteld staan van de viezigheid die je met een vochtige doek van je dashboard haalt. “Is je dashboard ook dof? Gebruik dan na het afstoffen een cockpitspray om de glans terug te brengen,” weet Edwin uit ervaring.

8. Ruiten ontvetten


De buitenkant van je autoruiten zijn meestal goed schoon nadat je met de auto door de wasstraat bent gereden. Maar dat geldt niet voor de binnenzijde. Edwin: “Gebruik een theedoek met warm water en spiritus, of een andere ontvetter, om de ruiten van binnen te reinigen en vergeet vooral de vaak lastig te bereiken achterruit niet; net als het punt waar de voorruit het dashboard raakt.” Schone ramen geven potentiële kopers tijdens een proefrit een beter zicht op de buitenwereld, wat als zeer prettig wordt ervaren (de kans is groot dat ze hun eigen ruiten niet recent van binnen hebben gereinigd).

——

Toch liever door een professional je auto laten verzorgen? Klik hier voor een autopoetser of -wasser.

Laat een reactie achter