Op pad met fiets of brommer? Denk aan je accessoires!

shutterstock_108290732

Met accessoires kun je veel van jezelf laten zien. Zo wilde ik een paar jaar terug per se een houten fietskrat in plaats van een plastic kratje op mijn nieuwe transportfiets. Ik houd van natuurlijke, stoere materialen. Maar het gaat verder dan het laten zien van je identiteit; accessoires kunnen ook veiligheid en comfort bieden, zeker in het verkeer geen overbodige luxe. En omdat nu steeds meer mensen erop uit gaan op hun fiets of brommer, zet ik even de belangrijkste items voor deze tweewielers op een rij.

Helmen

De helm is je allerbelangrijkste accessoire, maar gelijk ook een ‘hoofdbreker’: een helm beschermt je hoofd namelijk pas als ie goed en comfortabel zit, officieël gekeurd is en van goede kwaliteit is.

Brommer

Je hebt drie soorten helmen:

1. De jethelm is een prima keuze voor het rijden in de stad. Je hebt vrij zicht en het staat ook nog eens hip en modern. Wil je snel en grote afstanden afleggen? Dan kun je beter kiezen voor de systeemhelm of integraalhelm.

2. Bij een integraalhelm heb je de meeste bescherming. Je zit met je hoofd in een ‘cocon’. Hierdoor ben je het beste beschermd (ook voor geluid), maar je kunt bijvoorbeeld onmogelijk praten.

3. De systeemhelm lijkt op de integraalhelm, maar je kunt het kinstuk naar boven klappen waardoor je makkelijker kunt praten. De systeemhelm beschermt je wel iets minder goed.

    Waar let je verder op?


● Neem de juiste maat. Je helm moet strak om je hoofd zitten, maar niet té strak.

● Een helm is net als een vrouw: niet elk exemplaar past bij jou. Probeer daarom verschillende soorten en maten uit. Zo weet je zeker dat je een helm hebt die het beste aansluit op je hoofd.

● Let erop dat je helm het CE-veiligheidskeurmerk heeft. Je vindt het E-keurmerk op een labeltje aan de binnenkant van je helm.

● Ga voor comfort. Je wilt niet dat de helm irriteert of knelt. Ook wil je je nek goed kunnen bewegen.


Fiets

Een fietshelm moet natuurlijk veilig zijn. Kies daarom voor een helm waarbij de in-mold techniek gebruikt is. Hierbij wordt de schokbestendige binnenvoering in de helm gespoten in plaats van gelijmd. Zo ontstaat er een helm die bestaat uit één geheel, wat ‘m steviger maakt.

    Andere aandachtspunten:


● Een helm moet goed ventileren. Oververhitting van het hoofd kan het reactievermogen vertragen.

● Draag je een bril of racebril? Houd die dan op tijdens het passen.

● Net als bij de brommerhelm: denk aan de pasvorm, een keurmerk, en comfort.

Sloten

Wat van jou is, moet van jou blijven. Met een goed slot verklein je de kans op diefstal van je brommer of fiets. Om het de Houdini’s van de 21e eeuw lastig te maken, kies je altijd voor een slot met ART-keurmerk.

Kettingslot
Een kettingslot is makkelijk in gebruik, in verschillende lengtes te verkrijgen en goed mee te nemen. Je wikkelt ‘m zo om je zadel of stopt ‘m in een opbergvak van je brommer of scooter. Een nadeel van een kettingslot kan het gewicht zijn.

Beugelslot
Een beugelslot is vergeleken met een kettingslot lichter in gewicht en goedkoper. De vorm kan wel een probleem zijn. Bij een fiets kun je de beugel om je stuur hangen, maar bij een brommer of scooter is dat lastiger. Ook kun je de beugel door de vorm niet zomaar aan ieder object vastmaken.

Opbergruimte

Als je van plan bent een flinke trip te maken op je brommer of fiets, is het fijn om veel mee te kunnen nemen. Extra kleding, plakspullen, eten en drinken, een tweede helm misschien. Maar waar laat je het allemaal?

Brommer

Je kunt op je brommer of scooter een topkoffer monteren, of ‘kattenbak’, want het lijkt alsof je poes Minoes aan het vervoeren bent. De topkoffer is er in verschillende maten en kleuren. Wil je een extra helm opbergen? Dan heb je genoeg aan 28 liter. Houd er rekening mee dat je voor de montage een speciale bevestigingsplaat nodig hebt. Bij een nieuwe topkoffer krijg je deze meestal standaard geleverd, maar let er wel even op. En vraag er om als je een tweedehands topkoffer koopt.

Fiets

Voor extra opbergruimte kun je kiezen voor een fietskrat of fietstas. Een fietskrat is hip, je ‘gooit’ er makkelijk wat in en het biedt aardig wat ruimte. Voor het monteren heb je een fiets nodig met voordrager. De fietstas is minder hip maar biedt meer opbergmogelijkheden. Er zijn fietstassen voor aan de bagagedrager, het stuur, het frame of onder het zadel. In tegenstelling tot een fietskrat, blijven je spullen in een fietstas droog en je kunt je fietstas meenemen. Wil je je hele huisraad verhuizen? Denk dan eens aan een fietskar.